Xerrada ‘Fills i filles hiperconnectades’

Ni hi ha receptes màgiques ni tot està perdut. Aquest podria ser un possible titular per la xerrada ‘Fills i filles hiperconnectades’, en la qual es va deixar clar que el plaer que generen  les pantalles i els continguts digitals, especialment els videojocs, en dosis elevades pot arribar a generar un cercle que es repeteix en qualsevol altra addicció: plaer i satisfacció quan s’està connectat, frustració i enuig quan es limita o es talla l’accés als continguts digitals. Aquí endorfines i dopamina s’alien i, quan més estona actuen, més difícil serà dir prou. Així ho reconeix ja fins i tot l’Organització Mundial de la Salut (OMS), que accepta que les persones hiperconnectades poden patir  tecnoaddició i han de seguir un tractament amb les mateixes pautes que qualsevol altra addicció.

El Luigi Bugalla i l’Estefania González, de l’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals

de Catalunya, ens han fet una xerrada sobre els efectes que provoquen la sobreexposició a les pantalles digitals i als continguts i jocs disponibles a Internet, especialment en els infants, que cada cop estan o volen estar més hiperconnectats en franges d’edats més joves.

La situació és per preocupar-se i el context no ajuda, però no tot està perdut.  Alguna de les recomanacions que proposen passen per establir acords familiars sobre el temps que es dedica a les diverses activitats amb pantalles, analitzar la necessitat de tenir o no tenir dispositius amb connexió a Internet i els usos que, com a família, se’n fan d’aquests.

Aclarit això, algunes de les pautes que ens han proposat i argumentat o que hem compartit per esmorteir determinats efectes de certs continguts, són:

• Limitar les hores dels infants a 30 minuts al dia (i mai just abans d’anar a dormir).
  • Estar pendents de quin tipus de continguts s’estan popularitzant més entre els nens i nenes de cada edat.
  • Parlar amb ells sobre els i les youtubers, vídeos, xarxes o jocs que més veuen o fan servir.
  • Conèixer continguts per compartir.
  • Conèixer les xarxes socials que van sorgint per anticipar-se a l’ús que les criatures puguin fer-ne.
  • Activar controls parentals en els dispositius.

L’Estefania, que també ha impartit tallers al Barrufet amb els nens i nenes de sisè i de cinquè, va insistir en dues idees importants:

• La primera: cal acompanyar-los en aquestes experiències, ja que les criatures, encara que en alguns casos puguin tenir més coneixements tecnològics que les persones adultes, no tenen els criteris necessaris per valorar si el què estan veient o fent és adequat per a la seva edat o inclús per discernir, en cas dels videojocs, què pot ser ficció i què pot ésser real.
  • La segona: l’objectiu és, justament, que els nens i nenes que ara comencen a connectar-se tinguin les eines necessàries perquè en un futur siguin capaços de dir prou i de tenir criteri sobre els continguts que estan veient o sobre els jocs que trien per jugar sols o acompanyats.

En aquest sentit, una de les qüestions que es va plantejar per part de les persones assistents a la xerrada va ser, justament, si no veïen la necessitat d’iniciar aquests tallers a quart de primària, ja que són els que estan començant a demandar continguts digitals o tenir dispositius connectats a la xarxa.

Altres qüestions que es van plantejar van ser com aplacar la pressió social per tenir aquests dispositius quan la família no ho considera necessari, com tornar enrere quan es detecta que la ‘hiperconnexió’ ja està instal·lada a casa nostra o com detectar i reconduir conductes que poden arribar a ser addictives.

La xerrada ha estat organitzada per la Comissió de Comunicació i ha tingut lloc dimecres,  27 de març, a les 19 h.

Podeu veure els continguts i temes tractats durant la xerrada accedint des d’aquí a la presentació de l’ACMAC.

L’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya, que és l’entitat que va conduir la xerrada, va néixer l’any 1985, arran de la preocupació d’uns pares de família pels continguts que les televisions oferien als seus fills. Avui, agrupa a més 17.000 persones associades, que vetllen per la qualitat del diversos tipus continguts audiovisuals, edita publicacions i organitza activitats de formació i recerca sobre el consum d’aquests continguts així com tallers per a infants, professionals i adults.

Si voleu més informació sobre aquesta entitat, accediu des d’aquí

Al finalitzar la xerrada vam passar una enquesta de satisfacció/valoració de la xerrada on es demanava valorar a les persones de l’ACMAC, els continguts, la preparació i difusió de la xerrada, etc. Si voleu consultar els resultats obtinguts, accediu-ne des d’ aquí: